Den första 8 månaden i Tyskland ..

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    emrxnumx
    deltagare

    Hälsningar killar ..

    Idag vill jag berätta om mina 8 månader i Tyskland och vad jag sa att jag gjorde bra och vad jag sa jag önskar att jag inte hade gjort det. Visumansökan om familjeåterförening etc. Jag passerar här snabbt, mitt visum utfärdades på 40 dagar, vi kom till Tyskland. När jag kom till Düsseldorfs flygplats var det första jag upplevde att den tyska polisen tittade på mitt pass och frågade varför du kom. :))) Men det står på passet, oavsett vad det är för familjeåterförening, jag förklarade fortfarande situationen med min a1 tyska, 1 minut senare stämplade det passet och gick till passet genom att säga antingen ALLAH Bismillah :)

    När jag först kom tittade jag runt som en fisk ur vattnet :) Hur som helst, efter några dagar gick vi till utlänningsgrenen, jag och min fru. Eftersom procedurerna som ska göras här är desamma förlänger jag inte denna del. Vi pratade för att få en session och i slutet av 15-20 minuter gav de mig en uppsats som visade att jag hade en 3-årig session, det gläder oss att det är tre år. Cirka 3 månader senare fick jag mitt ID-kort. Min första ånger i Tyskland var att börja arbeta i en donerfabrik 2 dagar efter min ankomst, varför sa jag ångra?

    Ingen vän, jag borde ha lärt mig tyska först, jag gjorde ett misstag. Efter att ha arbetat här i 1 månad sa jag nej, jag kommer att lära mig tyska och sluta jobbet och sedan gick vi till jobbet och förklarade situationen. Han berättar för mig att de kommer att betala för den tyska kursen med hyrestillägg. Hur som helst, vi passerade här, nu är det dags att hitta en kurs. Vi gick på några kurser i duisburg-regionen, de säger att det inte finns någon plats och slutligen hittade vi en plats i SFS. Det fanns två alternativ, en b2-kurs som varade 1 år och en accelererad kurs på 1 månader. Jag vet inte varför jag började den accelererade banan.

    Förresten fick jag mitt tyska körkort innan jag började på kursen, tack och lov för första gången. min summa var 850 euro eller producent. (De tog turkiska min licens i detta område men inte ett problem. om jag nödvändigtvis vill få min turkiska ficklicens till mig kan han ta bort dig gå till för informationsändamål som säger att Turkiet inte skulle fråga vänner men jag behöver inte ämne :)

    Vi sa Bismillah, vi började kursen 5 dagar i veckan från 8 till 1 middag. Om jag ska lära mig tyska, tänker jag att få åtminstone B1. Förresten, när jag fick en session i utlänningsgrenen, när mannen kom tre år senare, sa han att han borde ha ett b3-certifikat i handen. :) Personen som tog hand om oss var också från Indien :)

    Jag fick två nya vänner som kom från Turkiet under den tid vi går väldigt bra överens. Vi går båda på kursen och talar tyska i pauser för praktiska ändamål. :) Även i vår WhatsApp-grupp försökte vi alltid prata tyska om vi skrev det turkiska förbjudna misstaget. Låt oss komma till slutsatsen, kursen är över, tack och lov, vi fick våra B3-certifikat på tre gånger. Här skulle jag vilja ge råd till nykomlingar, MEN DIN FÖRSTA JOBB är ALLTID att gå på den tyska kursen. Tro mig, vänner, självförtroende kommer till dig, du kan gå ensam, du kan ta hand om dina små saker utan din make, det här är riktigt bra för människor. Är B1 tillräckligt eller inte är det naturligtvis i våra händer att förbättra det ytterligare. För detta till exempel hjälpte mig att titta på tyska kanaler mycket, särskilt att titta på 1 film om dagen på NETFLIX.

    Jag skriver så snart jag kan tänka mig det, till exempel är det VIKTIGASTE av det jag har sagt här stödet från din make. Det kommer att arbeta tålmodigt för att övervinna alla svårigheter en efter en. Stressiga dagar kan missas eller hur vet jag att du är i kalkon etc etc FAMILJ. Tappa inte förståelse och tolerans gentemot varandra, du kommer att övervinna alla svårigheter.

    Under tiden köpte vi en liten bil, den skär oss och ser vårt arbete utan problem. Jag sa att jag vill ge dig ytterligare ett råd här när det kommer till mig :) prisskillnad mellan Tyskland och Turkiet, men rätt bil kommer inte BEWARE BEWARE OF FRIEND bmw, mercedes binece Jag är jag. Min vän, som jag kom med samma månader, köpte en Mercedes för 14.000 XNUMX euro och insåg senare att han hade fel. Först måste ordningen upprättas, arbetet måste vara på motorskenan, sedan kan du gå på den bil du vill ha, skynda dig inte, du är i bilens himmel.

    Jag kommer att fortsätta kämpa på och förhoppningsvis börjar jag tyska B2-kursen Jag rekommenderar starkt att du fortsätter med samma disciplin och alltid pratar tyska hemma. Jag antar att jag var besatt av att lära mig tyska så mycket jag kunde. Jo, min vän, jag är 30. Jag tror att ju mer vi stärker grunden från början, desto bättre kommer vi att bli på detta tyska språk. Kan du hitta ett jobb utan att prata tyska? Ja, det kan hittas, men antingen på en pizzeria eller en donerrestaurang. Det är inte så att jag föraktar det, men det skulle vara fördelaktigt för oss att förbättra oss och lära oss ännu ett ord till.

    De saker som jag hoppade över har alltid varit 8 månader, det går inte att passa dessa artiklar. Om du har något du vill fråga ska jag försöka svara med min kunskap. Huvudet för allt är tålamod, RESPEKT OCH KÄRLEK, med önskan att du ska tillbringa hela ditt liv med skönhet, må ALLAH ge det till allas hjärta.

    hjärtlösa
    deltagare

    Gud öppnade din väg, bro

    Kılıçarslan
    deltagare

    Må Allah öppna din väg. Det har gått 3 veckor sedan jag ansökte, men jag kommer till uppsats. Mitt första jobb kommer att vara en tyskkurs eftersom jag behöver ett C1-certifikat för att göra mitt yrke.

    emrxnumx
    deltagare

    Tack hjärtlöst, tack.  :) Grattis till Kılıçarslan, bror, jag hoppas att ditt visum kommer att utfärdas så snart som möjligt. Må Gud rensa din väg.

    Kılıçarslan
    deltagare

    Tack hjärtlöst, tack.  :) Lycka till med Kılıçarslan, min bror, insha'Allah 'kommer ut så snart som möjligt. Må Allah göra din väg tydlig för dig.

    Tack. Gud välsigna dig för dina goda önskningar :)

    freeones01
    deltagare

    Jag väntar på att mitt visum ska komma till Düsseldorf om det är lyckligt. Men det har inte kommit ännu. Må Allah ge det enligt hjärtan hos alla som vill ha det. Jag är väldigt glad i dig. Mannen lyckas på vilket sätt jag vill. Så länge han / hon kan arbeta utan att bli uttråkad och trött.

    ahmet_antalya30
    deltagare

    Hej jag är Ahmet. Tack för att du delar den här informationen med oss. Det skulle vara mycket användbart för nykomlingar.
    Jag har varit gift i fyra år och vi har ett barn. För 4 år sedan fick jag en 2-årig session. Jag har engelska och eftersom jag jobbar är på engelska kunde jag inte börja tyska. Min fru är ursprungligen från tyska.
    Vi arbetade med min fru i Antalya i 5 år (vägledning) I år kom vi till Tyskland. Hans far dog så fort han kom.
    Vi sitter i Hagen nu. Det finns ingen jag känner. Min man har aldrig fått några arbetslöshetsförmåner eller socialt stöd i sitt liv och han har ingen kunskap.
    Min tyska är på a1-nivå och jag har inte ens ett certifikat.
    Vi bor hos min frus mamma. Som du vet gick också husets enda dotter bort.
    Vi ansökte till kursen och vi väntar. min fru får 1100 euro (jag antar att hon kommer att få arbetslöshetsersättning från sitt gamla företag i 6 månader.)
    Om jag går på kursen nu, vem kommer att uppfylla mina behov? Ska jag ansöka om arbetslöshetsförmåner?
    Jag behöver inte oroa mig för hyra, men du vet, cigaretter, bussar etc. kommer regeringen att betala min lön medan jag går på kursen. ?
    Vad ska jag göra efter den här tiden?
    avseenden

    emrxnumx
    deltagare

    Hej Ahmet, först och främst tack. Välkommen till Tyskland,

    Jag ska försöka svara på dina frågor så bra jag kan. Först och främst är det viktigaste för dig att gå på en språkkurs och lära dig tyska just nu. Om du har möjlighet och tid rekommenderar jag också att du går till kursen. Låt mig berätta om mig själv. Jag tog min första session på tre år och den dagen jag fick den fick jag veta att jag måste söka ett jobbcenter på utlänningsgrenen. Du bör berätta för jobcentrets situation och säga att du vill gå på kursen, de kommer sannolikt att acceptera det, om inte annat är fallet. Om du startar kursen, om kursen du ska gå på ett visst avstånd, täcker de reseavgiften. Här, efter + 3 km, betalar de 3 euro.

    Anledningen till att du inte kan ansöka om arbetslöshetslön är att du måste arbeta i minst ett år men du kan ansöka om socialbidrag. Den viktiga punkten här är att de tittar på det totala beloppet i ditt hem, men så här gör de beräkningen eftersom din situation är speciell (eftersom du bor hos din frus mamma). Det skulle vara fel att ge någon information.

    Låt oss säga att du får socialhjälp, här betalar de hyrestillägg + resebidrag om du går till kursen + och lite fickpengar. De stör inte rökning :)

    Mitt råd till dig är att få en tidsfrist från jobbcentret och berätta för situationen att du vill lära dig tyska och de kommer att göra nödvändiga beräkningar och ge dig svar. Oroa dig inte för någon du vet kommer att hända i tid. Jag kände ingen, men nu har jag vänner som jag alltid träffar. Att ha engelska är ett plus för dig. Eftersom de första dagarna inte är tyska kan du hantera enkla uppgifter i ditt dagliga liv med engelska. De flesta i Europa talar engelska (för tyskar säger jag) Du kan ansöka om barnbidrag.

    Eftersom allas erfarenhet är annorlunda kan ingen säga 100% göra det så här. Jag hoppas att allt händer till ditt hjärta, bror.

    ahmet_antalya30
    deltagare

    Emre34 min bror Sa
    Först och främst, oroa dig inte för att ta dig tid att svara mig. :)
    För det andra skrev jag 1 brev till dig, jag vet inte vad som hände, sidan var stängd i mitt ansikte, jag skriver från början igen.. skäms :) halayy :)
    Tack till huvudet på oss alla. Må Allah vara nöjd med dig.
    Det finns 5 kurser där jag bor, men endast en passar mig. Rummet är ganska långt, så du går i 1 minuter med bil ...:(
    Emre, om jag inte går på kursen nu; Jag säger jobba lugnt hemma ..? (Jag hade visum genom barnet.)
    Den 3-åriga sessionen avslutas nästa år. Jag menar, du deltog inte i kursen, vi ger dig inte visum, har jag sådana problem längre?
    Jag planerar att arbeta några månader och ta provet direkt.3 Det finns fyra restauranger här, våra landsmän kan prata med dem och kanske hjälpa dem i affärer.
    Jag skulle gärna vilja gå på kursen, men det skulle vara besvärligt eftersom det är långt borta. Jag bor på en bergig och rampad plats. Jag måste gå 20 minuter till buss- eller tågstationen. Sedan finns det en 45-minuters resa .
    Så jag kommer att gå i 20 minuter, gå på tåget. Min bussresa igen .. Tills jag går till kursen .. Ankomsten är densamma. Det skulle vara mycket besvärligt.
    Tyvärr, jag har spillt lite här.
    Egentligen är jag inte så intresserad av socialbidrag, jobbar du får du mer. Om stenen de ger exploderar blir det 300. Du går runt 300 gånger tills du får ett rum:=)
    Engelska hjälper mig mycket .. Det finns nästan ingen som inte vet det på officiella platser, men marknaden är att ingen vet, jag har inte stött på den här regionen än.
    Jag hoppas att allt händer till ditt hjärta. Hålla sig frisk.
    God kväll
    Hälsningar.
    ahmet

    emrxnumx
    deltagare

    Broder Ahmet, det är ditt beslut att gå på kursen eller inte, men anledningen till att det är riktigt svårt att studera tyska hemma är frånvaron, det vill säga om du säger att du jobbar 1 dag på tyska kommer du att bli uttråkad den andra dagen, jag kommer att göra det varje dag med beslutsamhet och jag rekommenderar att du går på tyska kursen. Ja, naturligtvis är det inte bra att få social hjälp, men det hjälper åtminstone att hålla dig vid liv tills du lär dig en viss nivå av tyska. Jag arbetade på en fabrik när jag kom först, men jag beklagade det för att jag visste att jag inte skulle kunna lära mig tyska i livet eftersom 2% av de 300 personerna i arbetsmiljön var turkiska. Att lära sig ett språk är ett MÅSTE för att fortsätta vårt liv i ett annat land. Såvitt jag förstår, makens tyska medborgare, tror jag inte att det kommer att finnas ett problem med att förlänga bostaden, men de förlänger bara det för en obestämd bostad (det kan variera beroende på stater) de vill se åtminstone B98-nivå tyska och ett intyg + att inte få hjälp etc ... Att komma till och från kursen är lite besvärligt, jag förstår av vad du sa till mig, men jag säger det om och om igen, åtminstone gör det.

    Nej, om du säger att jag jobbar hemma, om du kan göra det på ett riktigt disciplinerat sätt kan du arbeta hemma själv. Det finns mycket information på internet och olika program.

    ahmet_antalya30
    deltagare

    Broder Ahmet, det är ditt beslut att gå på kursen eller inte, men anledningen till att det är riktigt svårt att studera tyska hemma är frånvaron, det vill säga om du säger att du jobbar 1 dag på tyska kommer du att bli uttråkad den andra dagen, jag kommer att göra det varje dag med beslutsamhet och jag rekommenderar att du går på tyska kursen. Ja, naturligtvis är det inte bra att få social hjälp, men det hjälper åtminstone att hålla dig vid liv tills du lär dig en viss nivå av tyska. Jag arbetade på en fabrik när jag kom först, men jag beklagade det för att jag visste att jag inte skulle kunna lära mig tyska i livet eftersom 2% av de 300 personerna i arbetsmiljön var turkiska. Att lära sig ett språk är ett MÅSTE för att fortsätta vårt liv i ett annat land. Såvitt jag förstår, makens tyska medborgare, tror jag inte att det kommer att finnas ett problem med att förlänga bostaden, men de förlänger bara det för en obestämd bostad (det kan variera beroende på stater) de vill se åtminstone B98-nivå tyska och ett intyg + att inte få hjälp etc ... Att komma till och från kursen är lite besvärligt, jag förstår av vad du sa till mig, men jag säger det om och om igen, åtminstone gör det.

    Nej, om du säger att jag jobbar hemma, om du kan göra det på ett riktigt disciplinerat sätt kan du arbeta hemma själv. Det finns mycket information på internet och olika program.

    Hej igen, bror.
    Jag håller med tills lite av det du säger.
    Det finns en cd-bok eller något. Huset är lämpligt för arbete.
    Barnet ska på förskolan, jag är ensam på övervåningen, så jag har bra tid att jobba.
    Jag köper den på B1 för att få den på obestämd tid. När jag säger hjälp, det vill säga om jag får socialhjälp, har jag ingen rätt på obestämd tid?
    Låt oss säga att jag fick hjälp i 5 månader och sedan började jag ett jobb. Om jag ansöker om en period nästa år, kommer de Redmi om hjälp?

    emrxnumx
    deltagare

    För att få en obestämd session tror jag att det är nödvändigt att ha språk och certifikat på B1-nivå och arbeta. Du kanske har fått hjälp av staten, men när du ansöker tror jag att du måste ha jobbat i minst 1 år, det var i alla fall vad de sa till mig. Som jag sa igen, upplevelser kan vara olika, tyvärr är det som den utländska filialen i punkt A säger och vad personen i punkt B säger inte detsamma ibland.

    hjärtlösa
    deltagare

    Om du får statligt stöd. Du kan definitivt inte få

    Nesibe av
    deltagare

    Om du får statligt stöd. Du kan definitivt inte få

    Täcker det statliga stödet reseersättningen för integrationskursen? Enligt honom kommer jag att göra en förfrågan och jag tror inte att de kommer att ge det så bra, men jag ville ändå fråga. Finns det rabatt på sbahn-biljetten? För de som gick integrationskursen finns ingen utförlig förklaring i mvg, kan någon dela med sig av informationen?

    hjärtlösa
    deltagare

    Jag förstod inte ämnet helt. Om du får hjälp av staten och går en gratis kurs, vägen. Du får pengarna. Men om din fru jobbar och du inte får någon hjälp av staten och du betalar din egen kurs så är det så. Du kan inte få pengarna. Jag ville förklara åt båda hållen

    Nesibe av
    deltagare

    Jag förstod inte ämnet helt. Om du får hjälp av staten och går en gratis kurs, vägen. Du får pengarna. Men om din fru jobbar och du inte får någon hjälp av staten och du betalar din egen kurs så är det så. Du kan inte få pengarna. Jag ville förklara åt båda hållen

    ok jag fick svaret på min fråga tack :)

Visar 15 svar - 1 till 15 (52 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.