Medborgarskap och födelsebevis för det nyfödda barnet

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    posmasterr är
    deltagare

    Hej kompisar.
    Det finns en situation som jag inte kan ta mig ur värmen Jag fick ett barn för 2 månader sedan. Även om min fru, hans mamma har bott i Tyskland i 25 år, blev han tysk medborgare 2015. Och nu är han en Tysk medborgare. Jag är en turkisk medborgare. Frågan är lite rolig, men vilket land kommer detta barn att vara medborgare i? :)
    Einwohnermeldeamt säger att han kommer att vara tysk medborgare, men det turkiska befolkningskontoret säger också att eftersom pappan är turkisk medborgare måste han ha en turkisk identitet och ska vara turkisk medborgare.Han är inte tysk.
    Nu är min fråga, medborgarna i båda länderna kunde inte dela ett medborgarskap.

    muhendus
    deltagare

    Vad jag vet är att han talar sanning på båda sidor, eftersom hans mamma är tysk medborgare, barnet kommer från tysk härkomst och är tysk medborgare. På samma sätt, eftersom hans far är turkisk medborgare, blir han också turkisk medborgare. Ditt barn är dubbelt medborgare :) Eftersom han har medborgarskap från födseln (ej förvärvat) kommer han inte behöva välja medborgarskap när han växer upp, en livslång dubbelmedborgare.

    muhendus
    deltagare

    https://www.calisma.de/index.php?option=com_k2&view=item&id=24:alman-vatandaşlığının-kazanılması&Itemid=6&tmpl=component&print=1

    "C. Situationer som gör dubbelt medborgarskap möjligt

    1. Dubbla medborgare efter födelse

    Medborgarskap som förvärvats vid födseln på grundval av föräldrarnas medborgarskap leder till lagligt "dubbelt" medborgarskap, där föräldrarna har olika nationaliteter. Till exempel föds ett barn vars mamma är tysk medborgare och vars pappa är turkisk medborgare med dubbelt medborgarskap. Det kan aldrig finnas ett val av medborgarskap för denna person. Situationen för dem som får dubbelt medborgarskap på detta sätt och de som valfritt blir dubbelt medborgare är olika.

    muhendus
    deltagare

    Hej kompisar.
    Det finns en situation som jag inte kan ta mig ur värmen Jag fick ett barn för 2 månader sedan. Även om min fru, hans mamma har bott i Tyskland i 25 år, blev han tysk medborgare 2015. Och nu är han en Tysk medborgare. Jag är en turkisk medborgare. Frågan är lite rolig, men vilket land kommer detta barn att vara medborgare i? :)
    Einwohnermeldeamt säger att han kommer att vara tysk medborgare, men det turkiska befolkningskontoret säger också att eftersom pappan är turkisk medborgare måste han ha en turkisk identitet och ska vara turkisk medborgare.Han är inte tysk.
    Nu är min fråga, medborgarna i båda länderna kunde inte dela ett medborgarskap.

    Har du läst postmasterr?

Visar 3 svar - 1 till 3 (3 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.