Barnomsorg – deltidsarbete och språkkurs

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    istanbullu är
    deltagare

    hello;

    Hälsningar till alla Germanx-medlemmar

    Vi flyttar till Tyskland nästa månad med vår 1-åriga son. Min fru är tysk medborgare.

    Jag sa upp mig från mitt jobb i Turkiet. Min fru fick jobb i Tyskland.

    1) Jag ska ta hand om barnet de första månaderna. Finns det någon hjälp från staten utanför Kindergeld? Jag tror att tyska medborgare får hjälp när de tar hand om barnet, gäller det utlänningar?

    2) Jag kan arbeta deltid hemifrån för det företag i TR som jag sagt upp mig från, mot en viss avgift. Ändrar detta min makes skatteklass (steuerclasse)? Kommer det att ha en negativ eller positiv effekt på oss?

    3) Kan staten tvinga mig att gå en språkkurs för att jag ska ta hand om barnet? Jag har ett A2-dokument från Türkiye Goethe.

    Jag väntar på värdefulla kommentarer från Germanx-medlemmar med erfarenhet av dessa frågor.

    Med vänliga hälsningar,

    Kaan
    deltagare

    1) Jag är inte säker, men om husets totala inkomst är under €1200, tror jag inte att du kommer att få något annat stöd än Kindergeld, jag tror inte att det finns något privilegium att vara tysk eller en medborgare i ett annat land.

    2) Om du märker att du jobbar deltid hemifrån kan du efter ett tag få problem med betalningar som görs från TR till dig via bank.

    Om Steuerclasse
    https://www.steuerklassen.com/steuerklassenrechner/
    Du kan beräkna från denna adress. I det här fallet kan du ta reda på hur det påverkar din inkomst.

    3) För permanent session kommer du definitivt att bli tillfrågad om B1. Annars måste du förlänga den genom att betala årsavgiften. Jag läste en gång i ett forum att utan att gå en kurs i Tyskland kan du få obegränsade pass med certifikatet du får genom att ta B1-provet direkt på Goethe. Har du goda kunskaper på A2-nivå tror jag att det inte blir svårt för dig att förbereda dig för B1. 

Visar 1 svar (1 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.