Låt mig bilda tvingande meningar från tvingande lägen.

> Forum > Tyska forumspel och tyska praxis > Låt mig bilda tvingande meningar från tvingande lägen.

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    hasanxnumx
    besökaren

    Hej kompisar,
    Jag ville öppna en sådan fråga eftersom vi stöter på meningar gjorda med tvingande stämningar i vårt dagliga liv, bland vänner och särskilt på arbetsplatser. Jag hoppas att det kommer att vara användbart. Låt oss först sammanfatta ämnet:

     
    Der Imperativ (Imperativt läge): Den används för att rikta en begäran, ett samtal eller en beställning till en eller flera personer. Beställningsmeningar görs på 3 personer.
    Hur gör man ett verb till en "beställning"?
    En elefants nuvarande tid "du..." Formuläret är skrivet och sedan det sista "st" Den återstående delen är det tvingande verbet Exempel: komma (att komma) -du kommast(du kommer) -
    komm(kom). tycka om…
    Men om verbstammen slutar med bokstäverna -m, -n, -t, -d; rot -e Exempel: Atmen (Andning) = Atme(Andas!), Bankomatet!(Du andas!), Atmen Sie!(Du andas!) osv...

    Det finns tre typer av tvingande lägen.
    1. Imperativ Singular(du … /Form): En person Det är en uppmaning för (du tar, ger, kommer, går, öppnar, stänger... etc.)
                                     Gehen: att gå. Geh! (Du går !)
    2. Imperativ Plural(Ihr … /Form): En grupp på två eller flera personer Samtal riktade till verbets rot. -t (Du tar, ger, kommer, går, öppnar, stänger... etc.)
                                     Gehen: att gå. Geht ! (Du går !)
    3.Imperativ Formell/Höflichkeitsform(Sie … /Form): Besvara ett samtal riktat till en enskild person artigt och artigt, utan att vara en order. eller Resmi på ett sätt att uttrycka dig till verbets rot.  -Mest Sie (Ta, ge, kom, gå, sätt på, stäng av, etc.)
                                     Gehen: att gå. Gehsv Sie ! (Du går! -Hövligt, artigt samtal för en person-)
    Inte:I de tvingande meningar som vi kan stöta på i dagliga konversationer "varor" = "låt oss se" menande, "doch" = "till dig, år" mening och "bitte"= "Snälla du" används för att mildra meningen med meningen. Exempel: Warte mal ! (Vänta låt oss se !) Komm mal hier! (Kom hit låt oss se !), Spiel men mit mir! (Lek med migdu !), Kommen Sie Vänligen här! (Vänligen kan du komma hit!).
    *Om varningen ges till generalen i ordermeningarna och de negativa orderna “Nicht Öffnen!” "Var inte hungrig!"verb som i infinitiv form meningen fastställs.
    **"Sein" ve "Haben" I tvingande meningar har hjälpverbet följande form:
            du–> Sei             du–> Hab                       
            Hennes–>Seid            Hennes–> Habt
            Sie–>Seien Sie     Sie–>Haben Sie

             Som ett resultat, låt oss öva på att bygga meningar för att bättre förstå detta ämne.Lycka till till er alla i förväg...De första meningarna är från mig...

    Herr Sahin, seien Sie gerecht! (Herr Sahin var rättvis!)
    Spiel nicht auf der Straße! (Du spelar inte på gatan!)
    Ayse iß deine Suppe! (Ayse corbani ic!)
    Besucht eure Eltern! (Besök dina föräldrar!)   

    natt 2
    deltagare

    Trink keine Cola!
    (Coladryck!)

    “Ett mycket användbart ämne, grattis och tack Hasan-applåder :) “

    I NİLSENA
    deltagare

    du själ!
    är det ok hasan

    I NİLSENA
    deltagare

    du själ!
    är det ok hasan

    natt 2
    deltagare

    Se ledigt!

    (Var tyst )

    I NİLSENA
    deltagare

    är nicht kommt!

    natt 2
    deltagare

    du själ!
    är det ok hasan

    Bleib ruhig!

    (Lugna ner dig!)

    "Jag tror att det här är meningen du ville skriva. :) "

    hasan27
    deltagare

    Asli, rätt Hallo!
    (Asli, säg hej!)

    I NİLSENA
    deltagare

    du etw los!

    I NİLSENA
    deltagare

    Bleib ruhig!

    (Lugna ner dig!)

    Jag ville säga att inte komma.

    "Jag tror att det här är meningen du ville skriva. :) "

    I NİLSENA
    deltagare

    Jag ville säga att inte komma

    I NİLSENA
    deltagare

    Jag ville säga förlåt

    hasan27
    deltagare

    Tack killar för att du redan är med. :)

    natt 2
    deltagare

    Jag ville säga förlåt

    Sie leise!

    (Var tyst !)

    Sei fortfarande!

    (Håll käften!)

    I NİLSENA
    deltagare

    danke schön

    hasan27
    deltagare

    Gibmir das Buch!
    (Ge mig boken!)

Visar 15 svar - 1 till 15 (306 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.