Stor spänd på tyska

> Forum > Cafe Almancax > Stor spänd på tyska

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    Barli
    deltagare

    Vänner, jag är ny medlem i forumet. Efter att ha tittat på det lite märkte jag att något saknades om tiderna. Jag ville lägga till, men ämnet var låst... Som genistiden på tyska...

    Jag kan säga att på tyska görs inte den enkla presens med presens, det är helt fel... till exempel!

    Tysk presens görs med hjälpverbet "sollen"...

    Ich soll oft ins Kino gehen (jag går ofta på bio) eller (jag måste gå på bio)

    men så uttrycks den stora spänningen på tyska.

    Om verket säger det, det vill säga, det blir fel som nutid,

    Som i exemplet med deras gehe ofta ins Kino (jag går ofta på bio)

    Det skulle vara användbart för dig att veta detta... Förresten, jag är ledsen om jag tog upp ämnet på fel ställe.
    Respekt….

    Barli
    deltagare

    Förresten, jag är ledsen att det finns några ord, jag ville ge ett annat exempel så att du till fullo kan förstå ämnet...

    ich soll heute Abend vorbeikommen. Det är tydligt närvarande, som i (jag kommer till dig i kväll)...

    Cintonik
    deltagare

    Du kanske blandar ihop det. Verbet sollen används som -meli / -ali eller imperativt. Det kan också finnas platser där det betyder aorist, men hur sant är det att säga att direkt vänstertid betyder aorist? På turkiska används också verbet sollen när man förmedlar saker som hörts från någon annan, vilket uttrycks i förflutet med -miş.

    Barli
    deltagare

    Självklart har du rätt, men verbet sollen är inte begränsat till så mycket, jag håller inte med och kan inte acceptera att nutiden kallas nutid direkt i nutid.

    Som ni vet, på engelska, är The Simple Present Tense presens. När en tysk som talar bra engelska översätter denna tid till tyska, översätter han den med verbet sollen 90 % av tiden och använder presens i ungefär 10 % Om du har en tysk vän som talar engelska bra, kommer han att berätta exakt vad jag sa... Med vänlig hälsning.

Visar 3 svar - 1 till 3 (3 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.