Om den perfekta meningen !! 1 mening väntar på din hjälp

> Forum > Frågor och svar om tyska lektioner > Om den perfekta meningen !! 1 mening väntar på din hjälp

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    Mural
    deltagare

    Mein Freund…… ins Kino……..

    Perfekt tid kommer att göras genom att använda både dürfen/ grader Fahren.

    Jag gjorde meningen så här

    Mein Freund darf ins Kino fahren är min mening korrekt eller fel, tack på förhand

    mehmet3348
    deltagare

    perfeckt geçmiş zaman …senin cümle hem yanlış hemde şimdiki zamanla kurulmuş…ne demek istediiğini türkçe yazarmısın..ona göre cümle kurayım

    mehmet3348
    deltagare

    şaşırdım bi dakika…cümle şimdiki zaman.. doğru cümle..ama sen perfeckt demişsin..perfeckt geçmiş zaman..

    Mural
    deltagare

    Kan du inte göra perfekt med modal? Jag trodde att det var gjort, det var därför jag frågade

    Mural
    deltagare

    Kan du inte göra perfekt med modal? Jag trodde att det var gjort, det var därför jag frågade

    Kan denna form vara en mening? 

    Mein Freund darf ins Kino gefahren 

    gaddarxnumx
    deltagare

    modala verb används inte med perfekt. Det är inte grammatiskt fel, men det blir svårt att förstå. eftersom folk använde det perfekt. istället skrivs det i preteritum med modala verb prateritum. så i ditt exempel:

    Mein Freund durfte ins Kino gehen.

    kommer att vara den mest exakta formen.

    mer19
    deltagare

    Mein Freund…… ins Kino……..

    Perfekt tid kommer att göras genom att använda både dürfen/ grader Fahren.

    Jag gjorde meningen så här

    Mein Freund darf ins Kino fahren är min mening korrekt eller fel, tack på förhand

    Mein Freund darf ins Kino fahren (nutid med modalt verb dvs Präsens
    Mein Freund durfte ins Kino fahren (Historia med modalt verb dvs Präteritum
    Mein Freund hat ins Kino fahren dürfen (förflutna med modalt verb, d.v.s. Perfekt

    Det finns bara en viktig fråga: Du bör alltid använda hjälpverbet HABEN när du ska perfekta i en mening med ett modalt verb. Till exempel: Även om fahren är ett verb som innehåller ett verb, om du märker det, har jag använt hjälpverbet. det vill säga meningen som används med Modalverb i preteritum används aldrig med SEIN, den används alltid med HABEN. verbet i slutet av meningen är infinitiv och tar inte -ge

    Ich soll zu Hause gehen (jag måste gå hem) presens
    Ich sollte zu Hause gehen (jag var tvungen att åka hem) FÖRBUD
    Ich habe zu Hause gehen sollen (jag var tvungen att åka hem) FÖRDRIVER perfekt

    Har du mich verstanden? åh :)

    netalman genom
    deltagare

    vänner,

    Självklart har verbet dürfen också den perfekta (gedurft) formen, men tyskarna använder formen praeteritum i preteritum.

    och när jag säger hem heter det -nach Hause. -Zu hause- betyder hemma.

    mer19
    deltagare

    vänner,

    Självklart har verbet dürfen också den perfekta (gedurft) formen, men tyskarna använder formen praeteritum i preteritum.

    och när jag säger hem heter det -nach Hause. -Zu hause- betyder hemma.

    åh, jag märkte det nu. SANN
    ich bin zuhause
    ich gehe nach house

    Entschuldigung… teşekkürler :)

    mer19
    deltagare

    Mein Freund darf ins Kino fahren (nutid med modalt verb dvs Präsens
    Mein Freund durfte ins Kino fahren (Historia med modalt verb dvs Präteritum
    Mein Freund hat ins Kino fahren dürfen (förflutna med modalt verb, d.v.s. Perfekt

    Det finns bara en viktig fråga: Du bör alltid använda hjälpverbet HABEN när du ska perfekta i en mening med ett modalt verb. Till exempel: Även om fahren är ett verb som innehåller ett verb, om du märker det, har jag använt hjälpverbet. det vill säga meningen som används med Modalverb i preteritum används aldrig med SEIN, den används alltid med HABEN. verbet i slutet av meningen är infinitiv och tar inte -ge

    Ich soll zu Hause gehen (jag måste gå hem) presens
    Ich sollte zu Hause gehen (jag var tvungen att åka hem) FÖRBUD
    Ich habe zu Hause gehen sollen (jag var tvungen att åka hem) FÖRDRIVER perfekt

    Har du mich verstanden? åh :)

    özür dilerim..  yanlış yazmışım hemen düzeltiyorum. sonradan farkettim…doğru olan şöyle:
    ich soll nach Hause gehen
    ich sollte nach Hause gehen
    ich habe nach Hause gehen sollen (detta är vanligtvis inte att föredra.)

Visar 9 svar - 1 till 9 (9 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.