Lektion 15: Perektif – Dåtid med Di på tyska

> Forum > Tyska tider och konventioner > Lektion 15: Perektif – Dåtid med Di på tyska

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    MuhaяяeM
    deltagare
    DAS PERFECT (SISTA TID MED -Dİ)

    • I. PRELIMINÄR INFORMATION
    • [/ Lista]

      Hittills har vi studerat nutid (Präsens) och -di dåtid (även kallat Präteritum eller Imperfekt) på tyska.

      I den här lektionen kommer vi att undersöka ämnet Das Perfekt. Precis som Präteritum betyder Perfekt dåtid med -di.
      Beskriver de åtgärder som har gjorts tidigare.
      Det finns vissa skillnader mellan de två; Präteritum används vanligtvis i skriftspråk, används i idiom, används i sagor, romaner eller berättelser, Perfekt används i talspråk, inte i verk som romaner eller berättelser.
      Båda dessa tider kan uttrycka alla dåtid, utom dåtid med -miş.
      De kan till exempel motsvara tempus som "Jag arbetade", "Jag brukade arbeta", "Jag jobbade", men de används inte för tider med -mish som "Jag jobbade", "Jag jobbade".

      Som vi har sett i våra tidigare lektioner, under Präteritum och Präsens tider,

      SUBJECT + VERB + ÖVRIGA PUNKTER

      Denna ordning ändras dock för Perfekt (eftertid med -di). Mönstret som används i Perfekt är följande:

      ÄMNE + HJÄLPVERB + ÖVRIGA PUNKTER + ESAS VERB

      Som framgår kommer begreppet hjälpverb fram här, vilket vi inte såg i våra tidigare lektioner.

    • II. AUXILIARY VERB
    • [/ Lista]

      Två hjälpverb används för att göra Perfekt, dessa är; HABEN och SEIN är verb.
      Dessa verb har ingen betydelse när de används som hjälpverb, så de kan inte översättas till turkiska.
      När man utför det perfekta, används böjningen av dessa verb enligt presens (Präsens).
      Låt oss nu ge böjningen av dessa verb i enlighet med nuvarande tidpunkt.

      fest COMM HAV
      ben / ich har bin
      sen / du Hast bist
      o / er / sie / es har är
      vi / wir har är
      du / jag Habt seidema
      de / sie har är
      du / Sie har är

      I tabellen ovan anges konjugationerna av hjälpverben haben och sein som används i Perfekt.
      Hjälparbetet bestäms i enlighet med cümlen, till exempel "bin" eller "habe" kommer att användas som ett kumulativt hjälpord, vars ämne är den första singularen person "ich".
      Ämnet kommer att vara den andra flertalet personen, det vill säga en "habt" eller "seid".

      I en mening som bildas med perfekt måste dessa hjälpverb konjugeras efter ämnet, tabellen ovan bör memoreras eftersom det finns subjekt-hjälpverbkompatibilitet i meningar gjorda med perfekt.
      Huvudverbet (partizip perfekt) ändras inte beroende på personerna, det är samma för alla personer (vi kommer att se nedan) Därför finns det subjekt-hjälpverbkompatibilitet i meningarna som bildas i Perfekt tid.

      Eftersom vi kommer att använda ett hjälpverb efter ämnet i Perektif och vi har två hjälpverb, "haben" och "sein", kommer vi i det här fallet att använda "haben" eller "sein"?
      Vilken ska vi välja mellan? Vad väljer vi?
      Vårt svar på dessa frågor är: Vi bestämmer vilket hjälpverb som ska användas i Perfekt genom att titta på huvudverbet.
      Haben används med vissa verb, och sein används med andra. Vi bestämmer vilket hjälpverb som ska användas genom att titta på huvudverbet i meningen vi ska konstruera.

      I allmänhet är det mest använda hjälpverbet i Perektif "har& Quot; Några av de särskilt oregelbundna verben är "vara"Används.
      Du kan se i vilket verb anfall, verb och verb i följande verb lista.
      Som vi sagt tidigare, har tysk grammatik en struktur som kräver intensiv memorering, så haben verb som, är det nödvändigt att memorera verbet att se vad som finns tillgängligt.
      Här är en liten gruppering; Den används som verben "signal" som ger mening åt en förändring av tillstånd eller rörelse (till exempel går nerifrån, går ut, går från höger till vänster eller går i någon riktning på den plana ytan).

      Att se de mest använda oregelbundna verben med deras betydelser, att lära sig vilka verb haben och med vilka verb sein som kan användas. klicka här men om du inte är känd med ämnet läser du först till slutet.

    • III. ESSENTIAL VERB (PARTISIP PERFECT)
    • [/ Lista]

      Partizip Perfekt, Perfekt är en speciell form av verb som används vid konstruktion av meningar.
      Samtidigt kommer vi att använda verbens Partizp Perfekt-tillstånd samtidigt som vi skapar Plusquamperfect-tiden vi kommer att se i framtiden.
      Partizip Perfekt är inte den konjugerade formen av ett verb, det är en form som erhålls genom att lägga till några suffix till verbet, och det är nödvändigt att memorera Partizip Perfekt kasus av verb för att kunna konstruera meningar i Perfekt (preteritum med -di).
      Som vi såg i våra tidigare lektioner brukade vi lägga till några suffix till roten av verbet för att göra en mening i Präsens, det vill säga i presens eller Präteritum, men så är inte fallet i Perfekt tid, Partizip Perfekt form av verbet används i de meningar som bildas i Perfekt tid, infinitivformen av verbet används inte eller infinitivformen används Bilagor som varierar beroende på individer ingår inte.
      Partizip Perfekt i slutet ligger i meningen och parter değişmez.perfekt tid meningar hjälpverb förändrade ingenting jämfört med när du ställer in partiet, huvud verb (här namnet Partizip Perfektlerini) förändring enligt person, föremål för ett tillstånd .se straff för alla personer väsentligt påverkar själva.

      I själva verket Perfekt Partizip verb bildas vissa bilagor till, men eftersom de särskilda oregelbundna verb i dessa bilagor under vilka kommer att läggas för att vara säker, var nämligen Perfekt Partizip fall orsakade verkar genom avsaknaden av en särskild regel måste individuellt veta.
      Men en enkel regel för regelbundna verb kan ges, och det är möjligt att konstruera Partizip Perfekt formerna för regelbundna verb genom att göra denna regel.

      Partizip Perfekt av vanliga verb erhålls baserat på följande regel:

      ge smycken + Root of verb + t smycken

      Exempel:

      "lieben"Verkets rötter"liebe"För att få verket Partizip Perfekt-tillståndet, ge i slutet av roten t Vi lägger.
      Jag menar: g lieb t


      geliebter (Obs: för att hitta roten till ett verb, tas det infinitiva suffixet bort, där det infinitiva suffixet är -en, så ordet lieb förblir.)

      höra roten till verbet h rulle. För att erhålla Partizip Perfekt formen av detta verb, ge till slutet av roten. t Vi lägger.
      Jag menar: ge h t


      hört

      därför lieben Partizip Perfekt av verbet geliebter d. höra Partizip perfekt för verbet hört rulle.
      På så sätt kan du skapa Partizip Perfekt former av vanliga verb.

      Som vi sa tidigare finns det gott om undantag i tysk grammatik.Det finns några undantag som gäller även här.
      1. Några ordinarie verb föregår inte dem.
      2. Lägger till en t-tagg till verb vars rötter slutar med d, t, m, n och går in i ett bokstav e mellan t-taggen och verbroten.
      Därför bör också de verb som hör till denna grupp memoreras.
      Vad gäller oregelbundna verb; Tyvärr kan en sådan regel inte ges för oregelbundna verb, därför bör Partizip Perfekt för varje oregelbundet verb, åtminstone de mest använda, memoreras en efter en.
      Information om Partizip Perfekt av oregelbundna verb kommer att ges nedan.

      Låt oss fortsätta med några små exempel för att samla in ämnet och Perfekt tid för att skriva meningar som upprättats.

      Enkla meningar bildade i preteritum med perfekt, nämligen di:

      ich habe gehört: Jag hörde

      ich: Ämne (1, singular person)
      habe: Auxilary verb (konjugation av haben verb enligt 1. singular person)
      gehört: huvudverbet (Partizip Perfekt av verbet hören)

      Här använde vi hjälpverbet "haben", eftersom "haben" används med verbet "hören ((Memorization)).

      sie haben gehört: De hörde

      sie: Ämne (3. Flera personer)
      verb (konjugation av verbet haben efter plural)
      gehört: Huvudsakligt verb (Partizip Perfekti av verbet verbet)

      Har hatt hört: Hört

      er: Ämne (3, singular person)
      rad: extra verb (konjugation av verb haben av 3.
      gehört: Huvudsakligt verb (Partizip Perfekti av verbet verbet)

      ich bin erkrankt: Jag blev sjuk (sjuk)

      ich: Ämne (1, singular person)
      bin: extra verb (signal verb 1.
      erkrankt: Huvudbeteckningen (Partizip Perfekti av verbet erkranken)

      Här använder vi verbet "sein", eftersom en sein används med verbet "early r (Memorization).

      sie ist erkrankt: Sjuk (sjuk)

      sie: Ämne (3, singular person)
      ist: Hjälpord (konjugation av signalord av 3.
      erkrankt: Huvudbeteckningen (Partizip Perfekti av verbet erkranken)

      Som framgår av de enkla exemplen ovan ändras inte Partizip Perfekt (huvudverb) efter person, utan förblir detsamma för alla människor. Det som ändras enligt person är hjälpverbet. Partizip Perfekt (huvudverb) är hittas i slutet av meningen.
      Hjälpordet följer ämnet, till exempel är det tillräckligt att ändra ämnespositionen med hjälpverbetet för att göra en mening.

      Har hatt hört: Hört.
      hatt är hört? : Hört?

      du har hört: Du hörde.
      har du hört? : Hörde du det?

      som exemplifieras.

      Nu har vi lärt oss huvudelementen i Perfekt, dessa är; meningsordning, hjälpverb och partizip perfekt. Låt oss nu skriva några exempelmeningar. Det är ingen skillnad mellan vanliga verb och oregelbundna verb när det gäller meningens konstruktion, den enda skillnaden ligger i bildandet av Partizip Perfekt. Vi gav en regel för vanliga verb ovan, denna regel gäller inte för oregelbundna verb.

      Så låt oss nu ge betydelsen av de mest använda oregelbundna verben, deras Partizip Perfekt och hjälpverbet (sein / haben) som ska användas med dem en efter en.

      german-perfect1.png
      german-perfect2.png
      german-perfect3.png

      I tabellerna ovan finns infinitivformen av verbet i den första kolumnen (längst till vänster) Det hjälpverb som ska användas med detta verb visas i kolumnen.
      I Perfect används mest hjälpverbet "haben". Vi har försökt få med nästan alla de oregelbundna verb som används med "sein" ovan. Därför blir det med största sannolikhet korrekt att använda haben med ett verb som inte ingår i tabellen ovan.

    • IV. PROV SITES
    • [/ Lista]


      Ich habe gespielt: Uppspelning.

      Ich habe in diesem Garten gespielt: Jag spelade i den här trädgården.

      Muharrem und seine Frau haben in diesem Garten gespielt: Muharrem och hans fru spelade i denna trädgård.

      Ich habe aufgeräumt: Jag samlar.

      Ich habe mein Zimmer aufgeräumt: Jag packade mitt rum.

      Ich habe gestern mein Zimmer aufgeräumt: Jag packade mitt rum igår.

      Ich habe gestern Abend mein Zimmer aufgeräumt: Jag packade mitt rum igår kväll.

      Hast du dein Zimmer aufgeräumt? : Paknade du ditt rum?

      Fabrik gearbeitet: Vi arbetade på denna fabrik.

      Muharrem hatt sein Auto verkauft: Muharrem sålde sin bil.

      Hat Muharrem sein Auto verkauft? : Hade Muharrem säljer sin bil?

      Ich bin gestern zum Arzt gegangen: Jag gick till doktorn igår.

      Behöver du det här? : Gick du till doktorn igår?

      Ihr seid gestern ins Kino gegangen? : Har du gått på bio igår?

      Ich bin i die Türkei gefahren: Jag åkte till Turkiet.

      Hemd gesehen? : Såg du min nya skjorta?

      Således har vi avslutat ämnet Das Perfekt, i nästa lektion kommer vi att täcka ämnet Plusquamperfekt (förutomtid med färs), och grunden för vårt nya ämne är baserad på ämnet ovan, så det är viktigt att lära sig ämnet Perfekt för att lära sig ämnet Plusquamperfekt.

      …Den största gåvan och plikten i denna tid är att frälsa tron ​​och arbeta på ett sätt som stärker andras tro. (Bediuzzaman)

    natt 2
    deltagare

    Ic habe gestern abend Suppe köpt. Igår kokade jag soppa.

    Ich habe heute morgen mit meiner Freundin gefrühstückt. (I morse hade jag frukost med min vän.) ;D

    Meine Freundin hatt i Lotto Geld vunnit. (Min vän vinner pengar från Lotto.)

    Ich habe letzte Woche meiner Mutter geholfen.
    Jag hjälpte mamma förra veckan.

    ICH habe fast seid 1 Monat bredare med den tyska Übüng angefangen. (Jag började jobba igen i Almaca i ungefär en månad.)

    Är det sant att det inte finns något sätt... ::) skäms över:)

    MuhaяяeM
    deltagare

    2. som om det finns något konstigt i meningen ;)

    natt 2
    deltagare

    Jag tror att jag fixade det. ;D
    Herr Muharrem, jag har problem på grund av min slarv, nu skäms jag :)

    MuhaяяeM
    deltagare

    Jag såg inget som förbättrades, ser jag fel eller???

    natt 2
    deltagare

    Jag såg inget som förbättrades, ser jag fel eller???

    generad:) ??? ::)

    MuhaяяeM
    deltagare

    Okej, översättningen har också ändrats, nu är det okej :)

    natt 2
    deltagare

    Okej, översättningen har också ändrats, nu är det okej :)

    halayy:) dans:) klapp:) yuppie:) halayy:)

    yanliz008
    deltagare

    Tack för meningarna

    Wappo
    deltagare

    Wow, må Gud välsigne dig... När vi fastnar så här kommer vi hit och kollar... Tack så mycket... ;)

    dielosch
    deltagare

    Hur gör vi dem negativt?

    ÖZGE94
    deltagare

    Kan någon snälla förklara den perfekta formen av verbet "teilnehmen"????

    daphnexnumx
    deltagare

    hej, jag upptäckte just den här sidan, men den är väldigt bra förklarad, tack så mycket. Jag har varit i Tyskland i 2 månader och jag försöker lära mig tyska, det är väldigt svårt för mig, jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan fortfarande inte bilda en mening och jag kan inte tala ordentligt, snälla hjälp mig. tack

    ashley
    deltagare

    Kan någon snälla förklara den perfekta formen av verbet "teilnehmen"????

    teilgenom finansiering

    i SSSE
    deltagare

    dansa :)

    stjärna22
    deltagare

    Hej, jag behöver brådskande perfekta meningar. Tack

Visar 15 svar - 1 till 15 (23 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.