Artikelli sentence institution dativ akkusativ händelse

> Forum > Frågor och svar om tyska lektioner > Artikelli sentence institution dativ akkusativ händelse

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    den hektiska
    deltagare

    Vänner, jag kunde inte uppfatta fallet med att göra meningar med dessa artiklar. För enligt meningstrukturen förvandlas ord som dem och zum ins. I Wo wohin-situationer antar jag. Hur ska jag förstå detta?

    tugce_doerj är
    deltagare

    Det är väldigt enkelt, du behöver bara veta den fråga du ska ställa och svaret du ska ge. Nämligen,

    Wo får alltid dativ
    Wohin tar akkusativ.

    Artiklarna är antingen ackusativa eller dativ beroende på svaret.
    Vad bistår du? Ich bin in der Schule
    Wohin gehst du? Det är det, i die Schule.

    På samma sätt blir Präpositioner till ackusativ eller dativ beroende på situationen. vissa är bara dativ, andra är bara akkusaiv. Om det finns rörelse i din mening, som om du går någonstans, om du tar något någonstans, blir det akkusaitv. Om det inte sker någon förändring i tillståndet eller ingen rörelse är det dativ. När du vet denna skillnad blir ditt arbete lättare.

    Ich bin in der Schule aber in einer Stunde fahre ich nach Hause.

    Ich lege mein Buch auf den Tisch, Jetzt liegt mein Buch auf dem Tisch. När vi säger att jag lägger boken på bordet säger vi auf för att det finns rörelse, men då säger vi auf dem för att boken ligger på bordet och rörelsen slutar.

    Ich gehe ins Krankenhaus denn meine mama liegt im Krakenhaus. På samma plats sa jag i das, så ins, för att det var rörelse på väg till sjukhuset, och eftersom min mamma var på sjukhuset och rörelsen var över, gjorde jag dem, det vill säga im.

    zu dem == zoom
    i das == ins
    auf dem == aufm
    Det finns förkortningar som auf das == aufs, men zoom och ins är de vanligaste. aufm och aufs används mycket sällan.

    Du bör lära dig artiklarna som nominativ, akkusativ, dativ och genetisk. På samma sätt lär du dig substantiv med deras artiklar och pluralformer. Eftersom det finns fall av substantiv på turkiska finns de också på tyska.

Visar 1 svar (1 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.