Sjukhus och undersökningsprocedurer i Turkiet

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.

    Hej alla igen 🙋🏻‍♀️,
    Jag har en fråga till dig. Jag blir glad om du kan upplysa mig i denna fråga.
    Vi åker på permission till Turkiet nästa vecka😍 När jag åker till Turkiet vill jag undersökas på ett privat sjukhus och göra en Check-up.
    Alla register över mig och min fru finns i Tyskland och vi har ingen relation med TR, inklusive adressen. Måste jag gå till SSI eller göra någon registrering när jag åker till Turkiet för dessa sjukhusingrepp? Om jag registrerar mig hos SSI, kommer det att finnas framtida skulder etc.? (Eftersom vi inte går till TR så ofta vill jag inte att du ska få huvudvärk om jag inte kan följa upp i detalj).
    Eftersom jag jobbar har jag möjlighet att ha internationell försäkring i min krankenkasse (Techniker Krankenkasse). Jag ska prata om utlandsförsäkringsskydd och detaljer på tisdag.
    Jag skulle bli mycket glad om personer som har detaljerad kunskap eller tidigare erfarenhet av dessa frågor kan ge ett utförligt svar.
    Jag är också öppen för förslag 😊
    Tack på förhand

    Man måste gå till SSK och skaffa ett AT 11-intyg, den tyska försäkringen täcker alla utgifter, men när turkiska privatsjukhus ser den tyska försäkringen utfärdar de tiotusentals eurosedlar till den tyska försäkringen, ett slags bedrägeri. De hade satt 2 stygn på ögonbrynet på en släkting till oss, ett privatsjukhus fakturerade 13.000 XNUMX euro.


    Dagarna går så fort. Jag ställde frågan här eftersom jag inte hade tid att undersöka den. Jag fick inget detaljerat och informativt svar.
    Låt mig ge en kort anekdot om hur jag skötte mitt sjukhusarbete när jag var i Turkiet, så att de en dag, om någon behöver det, kan dra nytta av det.
    Först och främst måste T/A 11-certifikatet erhållas för att Krankenkasse ska kunna täcka sjukvårdskostnaderna i en nödsituation när du åker på semester från Turkiet till Tyskland. Du får handlingen genom att personligen ansöka till den Krankenkasse du är ansluten till. När du åker till Turkiet måste du gå till SSI i din region med ditt T/A 11-dokument och få ett Yupass-nummer. Med yupass-numret som du fått av SSI, täcks dina sjukhusprocedurer av din försäkring endast i nödfall. Bortsett från det, om du vill ha en privatundersökning som jag, måste du stå för alla utgifter ur egen ficka. Ett oförsäkrat avgiftsschema tillämpas vid alla sjukhustransaktioner. Du betalar för undersökningen, andra ingrepp, medicin, allt från din egen ficka. Det finns sjukhus som tar ut undersöknings- och handläggningsavgifter, särskilt för patienter med utländskt ursprung, mycket mer än turkiska medborgares oförsäkrade behandlingsavgifter. Om du har en turkisk identitet behandlas du inte som turist. Men detta kanske inte är fallet på alla privata sjukhus. Jag ville påpeka detta här, eftersom hon sa att prissättningen för kvinnliga utländska patientundersökningar på sjukhuset jag gick till var annorlunda. Eftersom jag redan är turkisk medborgare, var jag föremål för oförsäkrade turkiska medborgare. Jag har gjort alla mina affärer.
    Jag önskar alla en frisk och glad dag.

    yenicerixnumx
    deltagare

    tack så mycket. byby :)

    .

    istanbullu är
    deltagare

    Hej alla igen 🙋🏻‍♀️,
    Jag har en fråga till dig. Jag blir glad om du kan upplysa mig i denna fråga.
    Vi åker på permission till Turkiet nästa vecka😍 När jag åker till Turkiet vill jag undersökas på ett privat sjukhus och göra en Check-up.
    Alla register över mig och min fru finns i Tyskland och vi har ingen relation med TR, inklusive adressen. Måste jag gå till SSI eller göra någon registrering när jag åker till Turkiet för dessa sjukhusingrepp? Om jag registrerar mig hos SSI, kommer det att finnas framtida skulder etc.? (Eftersom vi inte går till TR så ofta vill jag inte att du ska få huvudvärk om jag inte kan följa upp i detalj).
    Eftersom jag jobbar har jag möjlighet att ha internationell försäkring i min krankenkasse (Techniker Krankenkasse). Jag ska prata om utlandsförsäkringsskydd och detaljer på tisdag.
    Jag skulle bli mycket glad om personer som har detaljerad kunskap eller tidigare erfarenhet av dessa frågor kan ge ett utförligt svar.
    Jag är också öppen för förslag 😊
    Tack på förhand

    Hej!

    För ditt nästa besök kan du göra en internationell sjukförsäkring för hela familjen för 21 euro per år (det är så mycket det kostade oss).
    TK – Envivas
    https://www.envivas.de/tarife/reisekrankenversicherung#/beratung/reise
    Men detta omfattar också bara akuta besvär.

    De kanske vill debitera dig den 100 % avgift som de tar ut för oförsäkrade patienter för kontroll och undersökning. Jag tycker att du bör undersöka den här saken noggrant.
    I Tyskland har TK bra kontrollansökningar för åldrarna 30-35-40 år. Fråga din läkare enträget om han inte vill göra det.

    Förresten, så vitt jag vet täcker ta11 dokumentet nu bara akuta åkommor, tyvärr :(

    Jag önskar dig en hälsosam och problemfri semester.

    lambdawinner829
    deltagare

    …. Jag njöt av din adress och såg detta. Hoppas det kan hjälpa! Du kan bekräfta om registrering hos SSI krävs och diskutera täckningen och detaljerna i din internationella försäkring för att undvika framtida skulder. Behåll också kopior av viktiga dokument och kontakta sjukhuset och den turkiska ambassaden för bättre förståelse.

    williamserna0628
    deltagare

    …. Jag njöt av din adress och såg detta. Hoppas det kan hjälpa! Du kan bekräfta om registrering hos SSI krävs och diskutera täckningen och detaljerna i din internationella försäkring för att undvika framtida skulder. Behåll också kopior av viktiga dokument och kontakta sjukhuset och den turkiska ambassaden för bättre förståelse.

    Goda nyheter att höra om din kommande resa till Türkiye! Även om jag inte kan ge några specifika råd... Jag såg det du nämnde. Att vidta åtgärder för att ge klarhet angående SSI-registrering och diskutera din internationella täckning är bra. Att behålla kopior av viktiga dokument och kontakta sjukhuset och den turkiska ambassaden är ett riktigt smart drag för att säkerställa att processen går smidigt. Jag hoppas att du får en underbar resa och en lyckad undersökning! 😊🏥🌍

Visar 7 svar - 1 till 7 (7 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.