Lektion 19: Tysk Namn-e (Data Föreläsning)

> Forum > Grundläggande tyska lektioner från början > Lektion 19: Tysk Namn-e (Data Föreläsning)

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    lara
    besökaren
    NAME-E HALİ (DATİV)

    Namnet görs också genom att ändra artiklarna.
    Articelleren varierar enligt följande:

    där artikulerade dem,

    Das bli artikulerade dem,

    dö blir artikulerat

    ein artikulerade i einem,

    bli eine artikulerade einer,

    kein blir artificiellt keinem,

    keine är gjord till konstgjord keiner.

    Här vill vi påpeka; Det finns ganska olika situationer beträffande namnen.
    Ju mer övning och övning du tränar desto enklare och mer
    Du kan bli bekant snabbt. Det finns många exempel på dessa ämnen i följande kapitel.
    och vi kommer att ge övningar, försök att göra några övningar själv.
    Be om hjälp i situationer du inte känner till. Ju mer du tränar, desto mer
    ju kortare din inlärningstid och frågorna blir permanenta. Låt oss fortsätta nu
    .

    der Schüler (student)


    dem Schüler (till studenten)
    das Kind (barn)


    dem Kind (mot barnet)
    die Frau (kvinna)


    säger Frau (till kvinnan)
    ein Haus (ett hus)


    einem Haus (till ett hus)
    kein Haus (inte ett hus)


    keinem Haus (inte ett hus)
    eine Frau (en kvinna)


    einer Frau (till en kvinna)
    keine Frau (inte en kvinna)


    keiner Frau (inte till en kvinna)
    Reglerna ovan har exemplifierats här.

    När man beskriver pluraliteten av substantiv är vissa substantiv plural genom att ta -n eller -en i slutet.
    Dessa namn var vanligtvis de sista bokstäverna -schaft, -heit, -keit, -in, -lei, -rei, -ung.
    Bland dessa substantiv med artikeln "der" blir "der"-artikeln "dem" när substantivet konverteras till -e.
    och ordet används i pluralform, det vill säga plural som slutar med -n eller -en och artikeln
    Alla substantiv med "der" används alltid i pluralform i substantivets -e-form. Detta undantag är endast
    Det är inte en funktion som är specifik för -e-tillståndet, den är giltig för alla tillstånd i namnet. För att ge ett exempel,
    Artikeln i ordet student är "der" Och detta ord blir plural genom att lägga till suffixet -en i slutet.
    Så ovanstående undantag gäller detta ord.
    Ta och -e fallet.

    der student (singular and simple state) (student)
    die Studenten (student flertalet)
    Studenten (singular och singular) (student)
    Om du analyserar ovanstående situation bra kan du lätt förstå ovanstående undantag.

    Vi kommer att undersöka flertalsnamnen nedan.
    Som det är känt, blev alla de flertalsnamn som lutade, den konstnärliga "döden".
    Anledningen till att vi inte behandlade flertalet i -i fallet separat i föregående avsnitt är
    Det skedde ingen förändring i -i fallet med substantiv.
    Anledningen till att vi tar det är att flera substantiv har en förändring i substantivet -e.
    (Som du kan se har allt på detta språk sina egna undantag. Om du tränar mycket,
    I framtiden kommer dessa skrämmande regler att vara lika enkla och vanliga som att multiplicera två till fyra.)

    För att ändra plural substantiv till -e ändras "die"-artikeln framför plural substantivet till "den" och
    En bokstav "n" läggs till i slutet av substantivet. Om den sista bokstaven i pluralen av substantivet är "n", då bokstaven "n"
    (Läs ovanstående regel igen)

    t.ex.
    die Väter (plural and simple state) (far)
    den Vätern (flera och e-staten) (babalara)
    Som framgår av exemplet ovan ändrade vi artikeln "dö" till "den" och lade till den i plural i slutet av substantivet.
    Eftersom det inte finns någon bokstav "n" lade vi till bokstaven "n" för att göra den -e.

    exempel:
    dö Frauen (flertalet och enkelt tillstånd) (kvinnor)
    den Frauen (flertalet och -e staten) (kvinnor)
    Som framgår ovan förvandlades artikeln "dö" till "den" i fallet -e av substantivet och substantivet
    Eftersom pluralen redan slutar med bokstaven "n", lades inte en extra bokstav "n" till namnet.

    Så, används bara artikeln "dö" med substantiv i plural? Nej. Obestämda artiklar med substantiv i plural
    Vi har sagt i tidigare avsnitt att den kan användas (negativ-osäker).
    Låt oss sedan ge olika exempel på olika obestämda artiklar - genom att de blir.
    Som det är känt användes inte "ein" och "eine" med substantiv i plural eftersom dessa ord betyder "en".
    Denna betydelse motsäger pluralen av substantivet. Har du någonsin hört talas om "en bok"?
    Denna betydelse är nonsens, så den bör bara användas som "böcker". Alltså "ein" och "eine"
    De används inte i plural. Låt oss förklara med ett exempel;
    Ordet ein Buch (en bok) är singular så det hänvisar till endast en bok.
    Böcker kan inte användas som "ein Bücher", men som "Bücher".
    I så fall använder vi inte orden "ein" och "eine".

    exempel:
    ein Buch (lean och singular) (en bok)
    Bücher (enkel och plural) (böcker)
    Büchern (-e och plural) (böcker)
    I exemplet ovan, eftersom ordet Bücher inte har en artikel framför ordet, bara ordet
    en bokstav "n" lades till och ordet blev -e
    .

    "Keine" kan användas framför substantivet i plural. Låt oss göra detta i ett exempel.
    keine Bank (ingen bank) (lean-singles)
    keine Banken (inga banker) (lean-state)
    keinen Banken (ingen bank) (-allfall)
    I negativ plural ändras "keine" till "keinen".

    I det här avsnittet har vi presenterat olika användningar relaterade till namnet.
    De säger att främmande språk är otacksamma. Oavsett hur mycket du memorerar, upprepar och övar utan
    var aldrig permanent. Nöj dig inte med det du läser här.
    Försök att översätta många ord till olika former av substantivet själv.
    Prestationer ...

    Livskapitalen är knapp. Det finns många saker du behöver.

    Var du skapad för världen bara för att du slösar all din tid på det?
    (BSN)

    järn
    deltagare

    en mycket detaljerad förklaring. Tack.

    duak
    deltagare

    Jag var väldigt nyfiken på detta ämne, du fick mig att förstå mycket bekvämt. Tack så mycket!

    snabb
    deltagare

    tack så mycket
    en super berättelse och förklaring ..

    Sanem
    deltagare

    Jag läste detta ämne från boken, jag förstod inte mycket, nu kan jag förstå det bättre.

    yazyagmuruxnumx
    deltagare

    Egentligen verkar ämnet svårt. Jag klarade mig bra med substantivtillstånden, men jag tror att jag började misslyckas i arbetet och e-tillstånd. Jag skulle vara glad om du kunde ge mig en metod för att förstå detta ämne bättre . :'(

    MuhaяяeM
    deltagare

    Du måste förstå ämnet noggrant, memorera reglerna och öva mycket på detta ämne.
    Om du inte tränar mycket, kanske du inte kan förstå ämnet väl och när vi går vidare till meningsstrukturer i framtiden kanske du inte kan räkna ut i vilket tillstånd objektet i meningen är .
    Av dessa skäl bör du kunna memorera och urskilja alla former av namnet, till exempel översvämningar.
    Prestationer ...

    ros
    deltagare

    danke schön

    du mirakel
    deltagare

    dem guten mann = till god man
    der guten frau = bra kvinna
    dem guten kind = bra cocuga

    Vi kommer att bli bättre och bättre här HURAAAAAA  :)

    memolixnumx
    deltagare

    : - [God dag jag är ny på den här webbplatsen, ämnena är mycket bra. Jag försöker hårt att lära mig. Jag vet att jag lär mig men när det gäller att göra meningar vet jag inte, jag kan inte gör en mening. Det är därför jag är ledsen och jag vågar inte tala. Tack på förhand.

    Derwisch
    deltagare

    : - [God dag jag är ny på den här webbplatsen, ämnena är mycket bra. Jag försöker hårt att lära mig. Jag vet att jag lär mig men när det gäller att göra meningar vet jag inte, jag kan inte gör en mening. Det är därför jag är ledsen och jag vågar inte tala. Tack på förhand.

    hi,

    Du kan inte göra meningar utan att tänka på tyska. Du kan göra detta genom att följa webbplatsen. Du kommer att träffa studier om detta under de kommande dagarna.
    Gör det enkelt.

    LG
    Derwisch

    acelyaxnumx
    deltagare

    Egentligen verkar ämnet svårt. Jag klarade mig bra med substantivtillstånden, men jag tror att jag började misslyckas i arbetet och e-tillstånd. Jag skulle vara glad om du kunde ge mig en metod för att förstå detta ämne bättre . :'(

    Hej, jag har startat ett ämne i kunskapsbassektionen som visar pronomens böjning, det vill säga personliga pronomen, enligt substantivets fall. Jag tror att det kommer att hjälpa dig lite. Lycka till, hälsningar...

    bra
    deltagare

    Tack så mycket för din SLM-information.

    MuhaяяeM
    deltagare

    Om en vecka börjar du sjunga som en nattergal  :D :D

    selina
    deltagare

    God natt, jag studerar vanligtvis sent och ingen är där under dessa timmar :( Jag är i Frankrike nu och jag tänker flytta till Tyskland om en eller två månader. Jag försöker lära mig tyska genom att använda den här webbplatsen, men namnen är blandade, jobbet och samma situation är blandade. Om det var i exempel.

    MuhaяяeM
    deltagare

    Förhoppningsvis kommer det att hända i framtiden.

Visar 15 svar - 1 till 15 (54 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.