Lektion 20: Tysk Namn-i-Hali (Genitiv Föreläsning)

> Forum > Grundläggande tyska lektioner från början > Lektion 20: Tysk Namn-i-Hali (Genitiv Föreläsning)

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    lara
    besökaren
    NAMNSTAT (GENITIV)

    Normalt finns det inget som heter -in-staten på turkiska.
    Situationen uppstår vanligtvis som en substantivfras på turkiska, till exempel "dörren till skolan",
    ”måla på väggen”, ”Alis tröja” osv.
    Som i andra fall erhålls -in-fallet genom att ändra substantivartiklarna.
    Denna förändring sker enligt följande;

    och i slutet av slöjan fördes en av de -s eller -s stunts.
    das blir en konstnärlig des och i slutet av slöjan bringas en av -es eller -s.
    Dansen är formulerad och det finns ingen ändring i ordet (detsamma gäller flertalsnamn).
    eine blir eines och i slutet av slöjan bringas en av -s eller -strålarna.
    Eine blir artikulerat och det finns ingen förändring i ordet.
    keinen blir konstgjort och i slutet av slöjan bringas en av -s eller -s smycken.
    Keine blir kronärtskocka och det finns ingen förändring i ordet.

    Ovanstående visar de förändringar som skedde under processen.
    Om du märker det använde vi en mening som "ett av -es eller -s suffixen är fört".
    Så vilken kommer vi att ta med?
    Om namnet är en stavelse läggs "-es" till i slutet.
    Om namnet har mer än en stavelse läggs "-s" till i slutet.

    Undersök följande exempel.

    der Vater (far)


    des Vaters (fars)
    das Haus (hus)


    des Hauses (hus)
    das Auto (bil)


    des Autos (av bilen)
    der Mann (man)


    des Mannes (mans)
    Som vi ser ovan förvandlas artiklarna i say och das till des och ordet -es, -s
    lägga till en av hans smycken.
    die Frau (kvinna)


    der Frau (av kvinnan)
    die Mutter (mamma)


    der Mutter (av modern)
    Som du kan se ovan blir dö till en artikel av der och det finns ingen förändring i ordet.
    Denna användning gäller även för flertal:
    die Mütter (mödrar)


    der Mütter (av mödrar)
    die Autos (bilar)


    der Autos (av bilar)
    Som ...

    Låt oss nu ge exempel på tvetydiga artiklar;
    ein buss (en buss)


    eines Busses (av en buss)
    ein mann (en man)


    eines mannes (av en man)
    eine Frau (en kvinna)


    einer Frau (av en kvinna)
    keine Frau (inte en kvinna)


    keiner Frau (inte en kvinnas)
    kein Bus (inte en buss)


    keines Bussar (inte av en buss)
    I exemplen ovan, istället för "inte en buss", "ingen buss", istället för "inte en buss",
    Det är också möjligt att härleda innebörden av "ingen buss".

    I de tidigare kapitlen fanns exceptionella regler för -i och -e stater.
    (Ord som tar -n, -en i slutet av plural.)
    Vi har sagt att det är giltigt för situationen, så vi anser inte det igen här.
    För att ge några exempel;
    der Turke – des Turken
    der Student – ​​des Studenten
    Det är möjligt att ge exempel som.

    Undersök dessa exempel så att du kan använda dem korrekt, och även om du inte är nöjd med dem,
    Försök att göra exempel själv.
    Vi önskar er framgång ...

    Samtycke till dina gärningar bör vara gudomligt. Om han är nöjd är det inte viktigt om hela världen är förolämpad. Om han accepterar, om alla människor vägrar, har det ingen effekt. När han har godkänt och accepterat, om han önskar och accepterar visdomen, kommer han att få folket att acceptera det och acceptera dem, även om du inte vill fråga. I denna tjänst måste därför endast Allahs Allsmäktiges samtycke vara huvudsyftet. (Lemalar)
    Yaşar
    deltagare

    DITT UTTRYCK OCH SKRIVA HUR ÄR MYCKET TACK.

    CEYDA
    deltagare

    Tack för en fantastisk kock

    tuce_xnumx
    deltagare

    mycket lärorikt verkligen men det vore bättre om vi exempel lite mer men tack

    mehmet–kaya
    deltagare

    DITT UTTRYCK OCH SKRIVA HUR ÄR MYCKET TACK.

    Jag gratulerar dig för ditt arbete och önskar dig fortsatt framgång.

    Beepha
    deltagare

    Det finns verb som används med dativ och akkusativ... Till exempel, fragen = att fråga är alltid akkusativ..

    Frag mich nicht. fråga mig inte...

    sevgiler

    Tack för den information du gav, men hur är det alltid akkusativt om du tar det efter fragen?

    nalanw
    deltagare

    Nej, om du tittar på personalen pronomen (personliga pronomen), Michel Akkusativ dir..Mir dativdir..Kärlekar

    blackwolf_xnumx
    deltagare

    dankeschon

    Beepha
    deltagare

    Nej, om du tittar på personalen pronomen (personliga pronomen), Michel Akkusativ dir..Mir dativdir..Kärlekar

    Jag såg att akkusativ -i-tillståndet blir dativ -e-tillståndet
    När du säger * fråga mig inte *, jag tror att det omvandlas till det personliga pronomenet - e, jag tror att situationen är relaterad till verbet faragen

    männen slutade sitt arbete, de kodade sitt språk noggrant så att ingen utom dem kunde lära sig.

    I år kommer vi att se tyska i skolan
    Jag hoppas att jag kan lära mig, jag vill väldigt mycket.

    jag iborot
    deltagare

    Tack, mycket bra jobbat, tro mig, det är väldigt användbart……

    KurtBey
    deltagare

    Tack vare deras mycket lärorika ansträngningar

    anstayn
    deltagare

    Tack så mycket för den information du delade, jag antar att det kommer att vara mycket användbart om jag arbetar men om jag kan arbeta med bidén :)

    Det är en mycket trevlig förklaring, tack. Jag vill också ha några exempel på hur vi använder genitivi i en mening, jag skulle uppskatta om du är intresserad..

    acelyaxnumx
    deltagare

    Professor, jag tackar dig så mycket för dina ansträngningar och information. Jag skapade en liten tabell om namnet på tillståndet. Jag hoppas att det inte finns något misstag.
    Nominativ der / ein / kein die / eine / keine das / ein / kein die (plural) keine
    (vanligt tillstånd) der Mann die Frau das Auto die Kinder

    Akkusativ den / einen / keinen die / eine / keine das / ein / kein die / keine
    (-i fall) från Mann die Frau das Auto die Kinder

    Dativ dem / einem / keinem der / einer / keiner dem / einem / keinem den / keinen
    (i fall) dem Mann der Frau dem Auto den Kindern

    Genetiv des / eines / keines der / einer / keiner des / eines / keines der / keiner
    (av staten) des Mannes der Frau des Autos der Kinder

    den kelebekgib
    deltagare

    Din hastiga målning är väldigt trevlig, men det finns några fel saker. Till exempel är Nomine-i inte dess enkla form, den är skriven så inom parentes. Dessutom kommer Das Autos tillägg inte att vara Auto utan Auto.

    acelyaxnumx
    deltagare

    Ceyda, tack för din varning. Jag missade det men jag fixade det. danke schön...

Visar 15 svar - 1 till 15 (51 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.