Lektion 18: Tysk Namn-I (Akkusativ Föreläsningsuttryck)

> Forum > Grundläggande tyska lektioner från början > Lektion 18: Tysk Namn-I (Akkusativ Föreläsningsuttryck)

VÄLKOMMEN TILL ALMANCAX FORUM. DU FINNER ALL INFORMATION DU SÖKER OM TYSKLAND OCH DET TYSKA SPRÅKET I VÅRA FORUM.
    lara
    besökaren
    NAME-I HALİ (AKKUSATİV)

    På tyska, substantiv (med undantag som vi kommer att ge lite senare) genom att ändra sina artiklar
    De ändras till -i. Artiklar ändras enligt följande:

    Vi ändrar "der" artikelini till "den" för att ange namnen som är "art" till -i.
    Article "das" eller "die" om ingen ändring görs i artikeln och namn.
    Faktum är att ordet "eine" förblir oförändrat.
    Faktum är att ordet "ein" ändras till "einen"
    Faktum är att ordet "keine" förblir oförändrat.
    Faktum är att ordet "kein" ändras till "keinen".

    Låt oss nu undersöka undantaget vi nämnde ovan;
    När man beskriver pluraliteten av substantiv är vissa substantiv plural genom att ta -n eller -en i slutet.
    Dessa namn var namn med de sista bokstäverna -schaft, -heit, -keit, -in, -lei, -rei, -ung.
    Bland dessa substantiv med artikeln "der", när substantivet konverteras till dess ackusativform, blir artikeln "der" "den".
    och ordet används i pluralform, det vill säga plural som slutar med -n eller -en och artikeln
    Alla substantiv med "der" används alltid i pluralform i substantivets ackusativform. Detta undantag är endast
    Det är inte en egenskap som är specifik för fallet -i, men är giltig för alla former av substantivet.
    Det här är reglerna för substantivets -i-form. Granska exemplen nedan.

    ENKEL FORM


    ackusativt fall

    der Mann (man)


    den Mann (man)
    der Ball (boll)


    från Ball
    der Sessel (fåtölj)


    den Sessel (säte)
    Som du kan se är det der artikeli och det finns ingen förändring i ordet.

    der Student


    från Studenten (student)
    der Mensch (människa)


    från Menschen (människor)
    I de två exemplen ovan används orden som det nyss nämnda undantaget.
    Det användes med pluralstavningar i fallet -i.

    das Auge (öga)


    das Auge (öga)
    das Haus (hus)


    das Haus (hus)
    die Frau (kvinna)


    die Frau (kvinna)
    die Wand (vägg)


    die Wand (vägg)
    Som framgår av ovan finns det ingen förändring i das och die artiklar och ord.

    ein Mann (en man)


    einen Mann (en man)
    ein fisk (en fisk)


    einen Fisch (en fisk)
    kein Mann (inte en man)


    keinen Mann (inte en man)
    kein Fisch (inte en fisk)


    keinen Fisch (inte en fisk)
    Som kan ses finns det ein-einen och kein-keinen förändringar.


    keine Frau (inte en kvinna)


    keine Frau (inte en kvinna)
    keine Woche (inte en vecka)


    keine Woche (inte en vecka)
    Som framgått ovan finns det ingen förändring i artiklarna eine och keine och ordet.

    Halalcirkeln är bred, det räcker för nöje. Det finns inget behov av att synda. (Ord)
    zegrose
    deltagare

    Tack för din insats…

    yazyagmuruxnumx
    deltagare

    Jag tänkte fråga något som fastnade i mitt sinne från delen där vissa ord skrivs i plural i fallet med namnet t.ex. (der student: student) (den studenten: student) här använder vi pluralsuffixet "student", varför skriver vi ordet elev, vi skriver inte eleverna i plural, om du förklarar detta lite så blir jag glad tsk (TYSKLAND) JAG BÖRJAR, förlåt)

    yazyagmuruxnumx
    deltagare

    admin vänner, min fråga har inte besvarats ännu, jag skulle uppskatta om ni kunde upplysa mig om denna fråga.

    nalanw
    deltagare

    Burda den Studenten är inte plural, det är singular och ackusativ...
    I ackusativ tar alla pluralformer DÖ….
    I dativet är pluralformen den och suffixet n läggs till i slutet av ordet...

    ECE
    deltagare

    När ordet "KEİN" har i-formen av substantivet, blir artikeln "KEİNEN" för das. Är det "KEINEN" bara för artikeln der? Jag tvekade här. Tack…

    Nazira
    deltagare

    https://www.almancax.com/forum/index.php?topic=21.0

    Här kan du hitta information om keine.
    Sök först ..

    du mirakel
    deltagare

    AKKUSATIV = NAMN (I) MATTA
    DER = DEN
    DÖ = DÖ
    DAS = DAS

    ICH =ME = MEINEN = VATER = MIN FAR
    DU = DU = DEINEN = VATER = DIN FAR
    ER = O = SEINEN = VATER = HANS FAR
    SIE = O = IHREN = VATER = HANS FAR
    ES = O = SEINEN = VATER = HANS FAR
    WIE = VI = UNSEREN = VATER = VÅR FADER
    IHR = DU = EUREN = VATER = DIN FAR
    SIE = DEM = ihren = VATER = DERES FAR
    SIE = DU = HREN = VATER = DIN FAR

    RUF DEN VATER ___ RING DIN FAR Som det visar sig är ackusativ bara momentana, och det enklaste var ackusativ. :)
       

    tan_umut_xnumx
    deltagare

    Jag vill fråga någon.:) Du vet, ordet "ein" blir "einen" för artikeln, men förblir "ein" detsamma för das?

    tan_umut_xnumx
    deltagare

    Låt mig fråga dig något annat, till exempel varför står det der Wand i meningen "An der Wand ist ein poster"???

    atlantis
    deltagare

    (En) Genom att sätta suffixet, till exempel, förstod jag min far, meinen vater, tack så mycket

    nazmert
    deltagare

    Hej killar, jag håller med den här sidan. Men vi måste chatta med varandra för att förbättra oss själva. Jag är vanligtvis här på kvällarna. Jag antar att ingen är online just nu. Din sida är väldigt lärorik.
    Jag lär mig tyska också. Jag skulle uppskatta om du kunde hjälpa mig också. auf wiedersehen!

    ibozer
    deltagare

    Denna webbplats är viel schön, danke lehrer für deutsch…

      av firat...

    anonym
    besökaren

    Hälsningar, jag är ny medlem. Först och främst vill jag tacka dig för ditt arbete på en trevlig sida.
      Wohin? Svarar på frågan Akk.
    va? svara på frågan dat.
    in,auf,neben,vor ,unter,hinter,über,an,zwischen (i prepositioner)
    Akk. eller dat. var hänger vi va? och wohin? När du tillfrågas kommer han att ge dig rätt svar.

    I Mintai
    deltagare

    A K K                                           D A T I V   G E N T I V
    DER den einen – keinen – meinen dem einem – keinem – meinem des eines – keines – meines
    SIS die eine – keine – meine der einer – keiner – meiner der einer – keiner – meiner
    DAS das eines – keines – meines dem einem – keinem – meinem des eines – keines – meines (här läggs suffixet S till i slutet av artikelordet)
    SIS (PLURAL) die keine – meine den keinen – meinen der keiner – meiner
    Det var det du ville veta, jag hoppas att det hjälper.

    ozgexnumx
    deltagare

    Tack så mycket för dina förklaringar, men jag förstår mycket väl de nominativ-, ackusativ- och dativfrågor som stör mig. Kommer vi att förstå att dessa är nominativ, ackusativ och dativ genom frågeformer????????????
            Exempel:Nominativ……wer?……var? Akkusativ……..wen? och vem? 
              Dativ………vem? va? och woher? Vi lärde oss på det här sättet i kursen, när frågan är så här, wer? Ska vi svara med nominativa artiklar och ackusativa artiklar????? TACK SÅ MYCKET PÅ FÖRHÅND!!!

Visar 15 svar - 1 till 15 (52 totalt)
  • För att svara på detta ämne måste du vara inloggad.